Oromo undervisning

Nå har jeg endelig kommet i gang med språkundervisning, og jeg priser meg lykkelig, om enn sliten, pga det. Det kjennes merkelig lenge siden jeg leste på gloser til spansk eller tysk, og det kan til tider kjennes ut som om hjernen har gått i dvalemodus. Læreren min er en herlig mann som bor i nabolaget, og som vi har hyret inn privat gjennom felles kjente. Spørsmålet er om jeg er en like herlig elev.. men jeg har tross alt nettopp begynt. Noen få og små ord henger igjen etter barndommen, eller etter turer til Etiopia tidligere, og de er til stor oppmuntring for meg, siden de er det nærmeste jeg har knagger å henge andre ord o.l. på. I det minste slipper jeg å lære de merkelige fidellene som amharinja elevene på møte. Jeg ser dem i blant, men foretrekker å se på dem som kunst, fremfor en nødvendig utfordring innenfor tydning.

Min viktigste lekse lært fra undoms/videregående, er at nok søvn er nødvendig for utbytte av timene, og mulighet til bruk av hjernen. I dag skrantet det på dette. Natten tilbragte jeg på NLM-tomten, der jeg overnattet hos ettåringene til NLM og DLM. Marit, Karen og Amalie. Det var herlig, men den korte natten ble et resultat av det hele. Men en gang i blant skal da slikt gå bra. Søvn mangel er nok den største byrden jeg har møtt på så langt, og det er slett ikke min egen feil. Tvert imot er det et stort kor av ell(v)e-ville hunder som setter i med fantastiske konserter akkurat rundt kl.23, hver bidige kveld. Det beste jeg kan gjøre, er å lukke vinduet og sovne før kl.23. Der ligger utfordringen stort sett i å ha så mange spennende ting å lese på (inkludert oromo-ord).

Dette var et lite klipp fra min hverdag; ett av mange satser vi på.

Gud velsigne dere!

Dette innlegget ble publisert i Etiopia. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

